5 motive PENTRU listarea companiilor de stat la bursă

5 motive PENTRU listarea companiilor de stat la bursă

  • Post comments:0 Comments

Piețele de capital se află în acest moment pe un trend ascendent. BET, principalul indice al Bursei de Valori București, a depășit pragul de 11.300 puncte și este la maxime istorice. În fapt, piața noastră a recuperat decalajul de creștere față de piețele globale. Întotdeauna în vârfuri de grafice ne întrebăm dacă este un moment bun pentru a investi. Românii au învățat lecția economisirii după criza financiară din 2008, însă au rămas la stadiul banilor ”ținuți la saltea”, în depozite pe termen scurt în bănci, de zeci de miliarde de euro. Astfel, banii românilor nu sunt folosiți la randamentul maxim și bursa este instrumentul care poate pune acei bani în mișcare pentru a finanța companii și proiecte viabile din economia reală. În ultimul an am asistat la o efervescență a companiilor mici venite pe sistemul alternativ de tranzacționare – AeRO, o piață cu reguli mai simple a Bursei de Valori București. Ținând cont că indicele principal al pieței din România, BET, care include cele mai tranzacționate companii listate, se află la maxime istorice, experții consultați de Asociația pentru Relația cu Investitorii la Bursă din România susțin că este un moment foarte bun pentru listarea companiilor de stat, încurajându-se transparentizarea acestora, implementarea principiilor de guvernanță corporativă și, astfel, crearea unei piețe mai competitive.

5 argumente pentru privatizarea companiilor de stat:

  1. Bursa de Valori București se află la maxime istorice, așadar este un moment potrivit pentru listarea companiilor pentru că evaluările acestora vor fi de asemenea ridicate. Practic, valorile la care aceste companii vor fi evaluate vor fi în linie cu dinamica pieței.
  2. Privatizarea companiilor de stat se traduce în transparentizarea și îmbunătățirea modului lor de guvernare. Trendul european ESG (Environmental, Social, Governance) capătă o importanță tot mai mare și statul trebuie să vină cu proiecte de guvernanță corporativă. Un exemplu ar putea fi ca toți membrii consiliilor de administrație să fie aleși în același timp, cu mandate de 4 ani, care să asigure o stabilitate și predictibilitate în administrarea companiei. În plus, asigurarea opțiunii de vot cumulativ ar permite reprezentarea proporțională cu procentul deținut a intereselor acționarilor. Listarea la bursă a companiilor de stat ar încuraja adoptarea celor mai bune practici de guvernanță corporativă și comunicare cu investitorii. Toate companiile cu scor mare de guvernanță corporativă sunt evaluate mai sus de către piață. În aceeași direcție, scorul VEKTOR publicat de ARIR pe website-ul bursei pentru fiecare companie scoate în evidență calitatea comunicării și transparența.
  • Listarea la bursă oferă posibilitatea ca românii să cumpere companiile de stat, direct, prin intermediul ofertei publice inițiale sau indirect. Sunt 7 milioane de români care investesc la bursă prin intermediul fondurilor de pensii private, pentru pensia lor. Fondurile de pensii private, lansate în 2007, reprezintă cei mai mari cumpărători instituționali prezenți în piața de capital din România. Practic, vânzarea companiilor de stat s-ar realiza tot către români, direct către investitori persoane fizice, către fonduri de pensii sau fondurile mutuale.
  • Banii fondurilor de pensii private locale vor rămâne investite în țara noastră, dacă apar noi oportunități de investiții în piața de capital din România, în noi companii. Fondurile de pensii au anumite limite legale, cum ar fi cea de deținere într-o companie. Când aceste limite sunt atinse, fondurile de pensii vor fi, practic, obligate să investească din ce în ce mai mult în afara țării. Ar fi preferabil ca aceste fluxuri să fie preponderent direcționate către companiile noastre locale, să folosim capitalul autohton în folosul economiei reale, în loc să creștem ponderea investițiilor în alte piețe.
  • Prin listarea companiilor la bursă statul poate obține finanțări pentru investiții, altele decât cele din împrumuturi. Privatizarea companiilor de stat nu înseamnă vânzare pentru că statul rămâne majoritar. În schimb pentru stat este similar unui “sell & lease back” pentru că el își vinde o deținere, încasează o anumită sumă pe care o poate folosi în alte proiecte.

În consecință, argumentul legii care interzice listarea companiilor de stat la bursă în context pandemic este unul pur politic și nu reflectă argumentele pentru care o listare a pachetelor minoritare este benefică pentru companii, economie, piață de capital și români.

Lasă un răspuns